تمرینات ابتدایی برای هنر مینیاتور
مینیاتور سرا : آن چیزی که یک نگارگر قدیمی کار به عنوان نگارگری کار می کند با آن چیزی که در حال حاضر در ۹۰ درصد آموزشگاه ها آموزش می دهند خیلی فرق دارد.
‼️برای یادگیری نگارگری قدیم استاد به شاگرد مشق هایی می گوید، به این صورت که آثار نگارگری قدیم را با ذغال و خودکار و مداد بکشند. اسکیس سریع بزنند.
یعنی یک اثر نگارگری قدیمی هنوز سر مشق یک نگارگر جدید است. مثل خوشنویسی است مثلا کسی که می خواهد نستعلیق یاد بگیرد از او انتظار ندارند کاری جدید ارائه دهد و باید از روی آثار اساتید قدیمی مشق بنویسد.
نگارگری قدیم هم مشق دارد. مشق آن نگاه کردن به آثار قدیم است. پس تا این جا فهمیدیم از کارهای اولیه ای که برای نگارگر شدن باید انجام داد مشق کردن از روی آثار نگارگری قدیمی است. البته خیلی ها هستند که این کار را دوست ندارند و نمی پسندند و به سبک نگارگری جدید رو می آورند.
#تولید_اثر_مینیاتوری
برای کشیدن یک اثر نگارگری بسته به این که مهارت و سرعت نگارگر و حجم کار چه قدر باشد از یک روز تا چندین ماه زمان لازم است،
ممکن است شما برای کشیدن اولین اثرتان ۷ ماه زمان لازم داشته باشید اما اگر قرار باشد همان کار را چند سالی بعد از نگارگر شدن تان انجام دهید کمتر از یکی دو ماه طول بکشد.
البته این بازه های زمانی بستگی به حجم کار هم دارد؛ مثلا تابلویی که یک شخصیت دارد، سریع تر از تابلویی با همان ابعاد و تعداد ۲۰ یا ۳۰ شخصیت تمام می شود.
زمان و لوازم مینیاتوریست شدن
مدت زمانی که لازم است تا یک فرد نگارگر شود کاملا بستگی به خودش دارد. که چه قدر استعداد و علاقه دارد. ناگفته نماند این کار اصلا پرخرج نیست و نیاز به ابزارآلات خاصی هم ندارد.
‼️چیزی که برای نگارگر شدن خیلی لازم است، تمرین و پشتکار است.
چیزی که برای شروع کار لازم است چند تا کاغذ A۴ و یک مداد و یک پاک کن است! برای انجام یک کار حرفه ای هم یک جعبه آبرنگ به این فهرست اضافه می شود که مدت ها به کارتان می آید.
ممکن است شما فقط هفته ای یک روز در کلاس درس نگارگری حاضر شوید اما تا جلسه بعدی کلاس تمرین و تمرین و تمرین را نباید فراموش کنید. چرا که همین تمرین ها می تواند به اندازه ماه ها حضور در کلاس به یادگیری و تسلط شما کمک کند.
#سبکهای_مینیاتور
☀️نگارگری خودش دو دسته است؛ یکی نگارگری جدید و دیگری نگارگری قدیم. نگارگری قدیم همان نقاشی قدیم ایرانی است. یعنی اگر شما بخواهید در اینترنت جست وجویی انجام دهید و از کلید واژه نقاشی قدیم ایران استفاده کنید همان نگارگری می آید. در واقع نقاشی قدیم ایران را با نگارگری اش می شناسند.
‼️ولی نگارگری الان؛ با آن چیزی که نگارگری قدیم بوده است خیلی فرق دارد. از دید قدیمی کارها دیگر به این نگارگری نمی گویند، بلکه به آن سبکی از نقاشی گفته می شود. چون هیچ ربطی به نگارگری که قدیمی کارها کار می کردند ندارد.
مثلا سبک استاد «فرشچیان» و «آقامیری» یک سبکی از نقاشی ایران است، البته این ها به همان اسم نگارگر شناخته می شوند. در هر کدام از این سبک های قدیم و جدید باز سبک های مختلفی وجود دارد. مثلا در سبک قدیم سبک هایی مثل «مکتب اصفهان»، «مکتب شیراز»، «مکتب تیموری» و در سبک های جدید سبک هایی مانند «سبک فرشچیان»، «سبک آقامیری» و... وجود دارد.
#بزرگان_مینیاتور
«رضا عباسی» که مربوط به دوره صفوی است. «سلطان محمد» و «میرزا علی» جزو نگارگر های تراز اول قدیم هستند. «محمود فرشچیان» و «محمدباقر آقامیری» هم جزو بزرگان عرصه نگارگری جدید هستند. ناگفته نماند شما برای این که تبدیل به یک نگارگر مشهور شوید می توانید آثار نفیس تان را بدون چشم داشت به موزه ها و سران کشور ها هدیه بدهید!
#هزینه_برای_خلق_مینیاتور
‼️بستگی به ابزاری دارد که می خواهید استفاده کنید. مثلا شما می توانید از یک قلم موی «ره آورد» یا از یک قلم موی «دست ساز» که از موی گربه ساخته شده استفاده کنید.
که قیمت این ها با هم خیلی تفاوت دارد. مثلا شما با صرف ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان برای مواد اولیه (که در کشیدن آن از طلا هم استفاده شده)، تابلویی به قیمت ۳ میلیون تومان را آماده کنید یا یک تابلوی ۱۰۰ هزار تومانی که شاید فقط ۳ هزارتومان مواد اولیه در آن به کار رفته باشد.
#مینیاتور
‼️در ایران به نقاشیهای ایرانی، چه قدیم و جدید، که از سبک و روش اروپایی پیروی نکرده و دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشد، مینیاتور میگویند که در واقع واژه ای غلط است از این رو باید بجای آن از واژه نگارگری استفاده شود.
#نگارگری
نگارگری ایرانی از ویژگیهای خاص هنری متناسب با فرهنگ و هنر هر قوم از کشور برخوردار است. در نگارگری ایرانی، تصاویر،
شباهتی با عالم واقعی ندارند، حجم و سایه روشن هم به کار نمیرود و قوانین مناظر و مرایا (پرسپکتیو) رعایت نمیشود. مناظر نزدیک، در قسمت پایین اثر نقاشی میشود و مناظر دور در قسمت بالای آن به تصویر درآمده است.
تمام چهرهها در آثار ارایه شده به صورت «سه ربع» دیده و حدود آن از بناگوش تا حدقه چشم مقابل، توسط هنرمندان این رشته کار شده است.
#شیوه_طراحی_قلم_گیری_مینیاتور
مهمترین اصل در نگارگری شیوه به کاربردن نقاط و خطوط است به طور کلی درطراحی مینیاتور با به کارگیری خطوط نازک و کلفت و همچنین استفاده از نقاط نزدیک به هم و نقاط دور از هم یعنی نقاط متمرکز ونقاط پراکنده عمق اشیا و (پرسپکتیو)رانشان میدهند
‼️تعریف قلم گیری: قلم گیری اسلوبی است ظریف در نقاشی ایرانی که بر اساس نور و سایه با استفاده از خطوط ضخیم و نازک (کندی وتندی ) که خطوط اصلی و فرعی را برجسته وکم رنگ یا پر رنگ می نماید.
پس بنابراین اصلیترین عنصردر نگارگری آموزش قلمگیری است.
ابتدا باید بر روی کاغذ اینقدر تمرین بکنیم تا دستمان برای قلمگیری آماده شود برای اینکار باید از قلم موهای بسیار ظریف مینیاتوری استفاده کرد با باید به طوری قلم مو را در دست گرفت که قلم مو کاملا بر کاغذ عمود باشد و سعی کنید که هم برکاغذ و هم بر قلم مو کاملا مسلط باشیدسپس شروع به تمرین کشیدن خطوط صاف کنید
این قدر این کار را انجام دهید که ملکه ذهنتان شود سپس خطوطی را با قلم مو به گونه ای طراحی کنید که ابتدای خطوط کلفت و پررنگ باشد و انتهای خطوط به حدی نازک شود که محو گردد و به سختی دیده شود یا اصلا دیده نشود
↩️سپس همین کار را به صورت برعکس انجام دهید یعنی ابتدای خطوط بسیارظریف و نازک باشد و انتهای خطوط درشت و کلفت و پررنگ سعی کنید
‼️این تمرین را زیاد انجام دهید چون این تمرین محور تمام تمرینات است