ثبت مشاور

آموزش شناخت سطوح مناسب طراحی و نقاشی با رنگ روغن

تاریخ : 1399.02.13
نظرات : 0

مینیاتور سرا : برای نقاشی کردن با رنگ روغن ، شناخت : نوع قلم ، نوع رنگ و سطح مناسب برای نقاشی ، از اهمیت بالایی برخوردار است . در این مقاله ، با انواع سطوحی که برای یک نقاشی با رنگ روغن ، بیشتر قابل استفاده و با کیفیت خوبی ، میتوان روی آن نقاشی کرد ، آشنا خواهید شد .

 

 

آموزش نقاشی رنگ روغن روی مقوا

 

چگونه میتوان با رنگ روغن روی بوم و یا کاغذ طراحی کرد


ابتدا باید در نظر داشته باشید که کاغذهای نازک و معمولی برای این کار مناسب نیستند و کاغذ با گرم بالا و یا کاغذ چوکا ، گزینه های بهتری هستند و چروک کمتری میخورند . مهمترین مسئله دراینجا روغن رنگ است که جذب کاغذ شده و لکه ای زرد و درشت و چرب بجا میگذارد. برای جلوگیری از این مسئله باید روغن رنگ را قبلا جدا کرده باشیم . 



چطوری روغن رنگ را جدا کنیم

 

برای جدا کردن روغن رنگ، باید مقدار رنگی که نیاز داریم را از تیوب خارج کرده و برای مدت یکی دو روز بگذاریم روی یک تکه کاغذ و یا مقوا باقی بماند تا روغن آن جذب کاغذ شود.

 

 

آماده کردن رنگ برای طراحی و نقاشی روی کاغذ و بوم 


بعد از اینکه رنگ آماده شد میتوانیم با نفت رنگ را رقیق کرده و بروی کاغذ ضخیم یا مقوا یا بوم با آن طراحی کنیم . رنگی که روغن آن گرفته شده را میتوان در قوطیهای کوچک در بسته نگهداری کرد . چون روغن این رنگ گرفته شده، ماندگاری زیادی نداشته و زود خشک میشود .

 

 

تکنیک آرتیزان

 

رنگهایی در بازار وجود دارند که فاقد روغن میباشند . این رنگها با نام آرتیزان در ایران شناخته شده و استفاده میشود. این رنگ روغن ، این امکان را به هنرمند می دهد تا بجای استفاده از حلال هایی مانند تینر، از آب استفاده شود.  یعنی رنگ روغنی که هم با تینر ترکیب می شود و هم با آب. شاید خیلی از هنرمندان ، از کار کردن با تینر و یا با بوی تینر مشکل داشته باشند که براحتی با رنگ های آرتیزان ، می توانند ، با حلال آب ،  رنگ روغن کار کنند . هم آب و هم روغن را میتوان به رنگهای آرتیزان اضافه نمود و مورد استفاده قرار داد. رنگهای آرتیزان در صورتیکه با نفت رقیق شوند، وسیله مناسبی برای طراحی روی بوم هستند. این رنگها را میتوان با روغن برزک، یا آب یا نفت مخلوط کرده و مورد استفاده قرار داد.

تکنیک آرتیزان ، شامل طراحی با ترکیب رنگهای آرتیزان که عمدتا قهوه ای رقیق شده با نفت میباشد که بروی بوم زیر رنگ خورده انجام میشود . این طراحی ها میتواند در ابعاد بزرگ نیز اجرا شود. تکنیک کار به تکنیک آبرنگ و آب مرکب نزدیک میباشد و کار را میبایست در یک جلسه به اتمام رساند. بسیار مناسب طراحی از مدل زنده و یا اسکیس میباشد. به دلیل استفاده از نفت به عنوان حلال و رقیق کننده، رنگ زود خشک نشده و به طراح اجازه میدهد تا تغییرات و دگرگونیهای دلخواه را در اثر پیاده نماید. 

 

 

آماده کردن مقوا برای نقاشی و طراحی با رنگ روغن

 

برای نقاشی رنگ روغن روی مقوا و کارهایی که بسیار مهم هستند و قصد ارائه باکیفیتی خوب را دارید ، پیشنهاد می شود از مقوای فابریانو ، با گرم بالا استفاده شود . 

در مرحله اول باید مقوا ، روی تخته شاسی یا یک صفحه محکم ، ثابت شود که برای این کار ، دور تا دور مقوا را می توان با چسب کاغذی چسباند . حالا می توانید آن را روی سه پایه قرار دهید . 

حالا با یک قلم موی سر صاف ، سطح مقوا را بطور کامل ، روغن بزرک و یا مقدار خیلی کمی از رنگ روغن را با مقدار بیشتری تینر مخلوط کنید و تمام سطح مقوا را با آن بپوشانید تا کل سطح ، روغنی شود.

اجازه دهید تا مقوا کاملا خشک شود . 

حالا میتوانید از این مقوای آماده شده ، مانند بوم ، استفاده کنید.

  

استفاده از مقواهای ارزان قیمت در نقاشی

یکی از دغدغه های مهم در تصویرگری و نقاشی فیزیکی، استفاده از مقوای مناسب است. در صورتی که قرار است کار رنگ آمیزی سنگینی انجام شود و یا خروجی کار ، یک زمینه منسجم داشته باشد ، لازم است که از مقوا استفاده کنیم .

اینجا این پرسش پیش می آید که چه مقواهایی می توانند به ما کمک کنند که اولا ، با متریال های ما سازگاری داشته باشند و دوم اینکه بتوانند بافت ها و طرح های مورد نظر ما را به شکل خوبی پیاده کنند . مقوا ها انواع مختلفی دارند و به راحتی میتوان با ذکر نوع متریال، مقواهای مخصوص را یافت . مثل مقواهای مخصوص آبرنگ ، مقواهای فایبرکاستل یا هر مقوای دیگری با هر ضخامت و رنگی . با این همه ، معیار دقیقی وجود ندارد که بتواند قالب آزاد نقاشی را محدود به متریال های خاصی نماید و مقواها یا متریال هایی که غالبا پیشنهاد میشوند ، اشکال رایجی هستند که برای نقاشی های رایج در نظر گرفته شده اند و تولید کننده ها و عمده ی مصرف کننده ها متفق القولند که این متریال ها مناسب تر هستند . طراحی و نقاشی روی مقوا ، با چند آزمایش و خطای ساده ، قابلیت استفاده از انواع مقوا و یافتن مقوایی ارزان را برای نقاش ، فراهم می کند . وجود انواع مختلف و متفاوتی از مقوا ها و کاغذ های نقاشی و طراحی ، به علاقمندان این حرفه ، کمک میکند تا بتوانند مقوا و کاغذ مورد نظر خود را تهیه و به سادگی نقاشی و طراحی کنند . مشکل از اینجا شروع می شود که برخی ، این فکر را در ذهن هنرمند ایجاد میکنند که فلان نوع از مقوا و فلان نام مقوا ، فقط برای کار مورد نظر هنرمند ، مناسب است و احتمالا این نوع مخصوص ، برندی است که قیمتی بالاتر دارد و گروهی ، برای بالا بردن نام شرکت و تولیدات آن شرکت ، برند خاصی ، را ترویج میدهند.

یکی از انواع مقوا که در فروشگاه های لوازم هنری و لوازم تحریر بسیار دیده می شود و کاربرد فراوانی دارد ، مقوای گلاسه ، یا همان مقوایی است که برای روزنامه دیواری و کارهای معمول در مدارس استفاده می شود ، است . یک طرف این مقوا ها گلاسه و غالبا سفید رنگ بوده و طرف دیگر آن ،  خاکستری رنگ است .

این نوع از مقوا را ممکن است با قیمتی یکسان ، از چند لوازم تحریری خریداری کنید ، ولی اگر دقت کنید ، همین نوع از مقوا هم با چند کیفیت متفاوت عرضه می شود که ممکن است در برخی کارخانه ها ، ماده ای را بیشتر و یا باکیفیت تر ، اضافه کرده باشند . در نهایت ، از این مقوا با قیمتی پائین تر نیز می توانید برای برخی نقاشی ها و کارهای هنری با رنگ روغن ، استفاده کنید. 

 

 

استفاده از مقوا های گلاسه و ارزان قیمت در نقاشی رنگ روغن

 

این مساله که نقاشی رنگ روغن، روی بوم های نقاشی میبایست انجام بگیرد ، صحت ندارد و بسیاری از افراد هنرمند ، به سبب این تاکید نادرست ، از ادامه نقاشی با رنگ روغن و یا حتی انجام آن ، صرفنظر می کنند . برخی هم علاقمند هستند تا نقاشی و طراحی های مورد نظرشان را فقط برای دل خودشان و از روی علاقه ، طراحی و نقاشی کنند و قصد فروش و ارائه آن به مکان خاصی را ندارند و تهیه بوم و ... دست و پاگیر و حتی منصرف کننده خواهد بود . بسیاری از طراحی ها و نقاشی هایی که به قولی کار های سنگینی نیستند را میتوان روی مقواهای A4 انجام داد و حتی آنها را قاب بگیرید. 

مهمترین مساله ای که باید به آن توجه کنید ، زیر سازی یک طرح و نقاشی است که از اهمیت بالایی در نقاشی های رنگ روغن برخوردار است زیرا نحوه اجرای آن ، بستگی به سبک کاری شما دارد و حتی در برخی مواقع ، میتوان آن را اجرا نکرد . با زیر سازی در نقاشی های رنگ روغن ، میتوان بافت های متنوعی را ایجاد و تنوع بافت ها را بیشتر می کند.

 

پیش از شروع کار طراحی و نقاشی روی مقوا ، توجه کنید که مقوا، تا چه اندازه اصطحکاک با قلم و رنگ و مکمل های شما ایجاد میکند . چون یکی از اهداف زیر سازی، به وجود آوردن اصطکاک مناسب است . با این کیفیت سنجی ، می توانید انتخاب کنید که تا چه مقدار زیر سازی را انجام بدهید.

به طور مثال، روی کاغذ معمولی ، معمولا مکمل کمتری استفاده میشود چون کاغذ، بافت کم تری داشته و زود از مکمل که میتواند  انواع روغن ها یا تینر باشد ، اشباع شود . روی مقوای گلاسه هم به همین روال است . مقوای گلاسه ای که برای روزنامه دیواری استفاده میشود ، تا حدی مکمل را جذب میکند ، اما اصطکاک بسیار کمتری دارد و بافت آن هم بسیار صاف و صیقلی است .

خیلی از نقاش های حرفه ای را می توان دید که از مقوا برای پیاده کردن طرح های خود استفاده می کنند و حتی برای نمایشگاه های رسمی ، مقوا های طراحی و نقاشی شده را قاب میگیرند . این مساله به خاطر قیمت پائین مقواها و سهولت در حمل و نقل آنها ، اهمیت دارد .

همچنین ، در مقواهای گلاسه ، میتوان از کارهای ترکیبی مانند ماژیک و خودکار استفاده نمود . و در بسیاری موارد ، بافت صیقلی آنها ، ترسیم پرتره ها را آسان تر و زیباتر میکند. 

 

در نهایت به شما عزیزان هنرمند ، پیشنهاد می شود تا اگر تا اکنون اقدام به استفاده از مقوای گلاسه ، برای

 

طراحی و نقاشی های خود نکرده اید ، یکبار کار را بر روی آنها امتحان کنید .

 

موفق باشید

دسته بندی :  آموزش

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا