رژیم درمانی

آموزش شناخت کاغذ و مقوای مناسب برای نقاشی و طراحی با آبرنگ

تاریخ : 1399.02.03
نظرات : 0

مینیاتور سرا : برای شروع کار با آبرنگ و نقاشی با آبرنگ ، در این مقاله ، با انواع کاغذ و مقوای قابل استفاده برای کار و نقاشی با آبرنگ آشنا شوید . این آشنایی ، به شما کمک میکند تا بتوانید کاغذ و مقوای مناسب خود را برای به تصویر کشیدن مناظر ، اشخاص ، لوازم و ... انتخاب نمایید.  

 

آموزش شناخت انواع کاغذ و مقوا برای آبرنگ

 

شناخت انواع کاغذ در نقاشی با آبرنگ و گواش 

 

برای کار با آبرنگ و گواش ، باید کاغذ و مقوا ، از قدرت جذب بالایی برخوردار باشد تا نقاشی جلوه خوبی داشته باشد. 

 

کاغذهای نرم
این نوع کاغذها بدون بافت هستند، بنابراین برای تمرین نقاشی با آبرنگ بسیار مناسبند. بدیهی است هر قدر کاغذ نرم تر باشد ، آبرنگ پس از خشک شدن بر آن تیره تر به نظر میرسد. کاغذی که قدرت جذب بیش تر آب را دارد ، آبرنگ بر ان کمرنگ تر دیده می شود. پشت و روی کاغذها هم کمی با هم فرق دارند و کار روی هر طرف با طرف دیگر متفاوت است.
استفاده از کاغذ نرم به صورت خشک یا تر نیز در چگونگی کار تاثیر دارد. نشان دادن جزئیات بر کاغذ نرم و خشک راحت تر است و از کاغذ نرم و مرطوب برای نشان دادن فضاهای دور یا مه گرفته استفاده میشود. 

 

کاغذ مقوایی
کاغذ هایی هستند که با استفاده از امکانات ویژه ای برای کار با آبرنگ ساخته شده اند. قدرت جذب اب ،داشتن ضخامت و قدرت مقاومت در مقابل رطوبت و آب (کاغذ های غیر آبرنگ در مقابل آب،نرم و خمیری وچروکیده میشوند) وداشتن بافت های درشت و ریز در سطح کاغذ ، از صفات بسیار مشخص کاغذ مقوایی آبرنگ است که با اسامی تجاری گوناگون نظیر:
کاغذ. فابریانو، اشتنباخ، کانسون. آرچ. خروس نشان. و نیز کاغذ چکشی و انواع مقوای ماکت ، در بازار عرضه میشوند . این کاغذ ها در قطر بزرگ و طومار رول عرضه میشوند . معمولی ترین اندازه کاغذ آبرنگ همان اندازه استاندارد 50*70 سانتی متر است .

 

کاغذ های ساخته شده از برنج
کاغذهای ساخته شده از برنج و پوسته های گیاهی آن همیشه مورد توجه بوده اند . ایرانیان درحدود قرن چهارم هجری ،کاغذی از پوست ساقه الیاف و شلتوک برنج در مازندران ساختند. این کاغذ ساروی نام داشت و منسوب به شهر ساری بود . همچنین کاغذ کاهی را از ضایعات گندم (کاه) ساختند که هنوز هم به همان نام کاغذ کاهی مصرف دارد.

امروزه کشور ژاپن از ضایعات گیاهی و الیاف برنج کاغذهای برای ابرنگ و آثار هنری به بازار عرضه می کند که دارای ویژگی های خاصی هستند. بعضی مثل کاغذ (ایو) دارای نرمی و زبری متفاوت در دو طرف کاغذ هستند و برخی دیگر مثل کاغذهای موسا که هرچند نازکند اما سطحی محکم و زبر دارند.

از انواع دیگر کاغذ ژاپنی ، می توان به یوک .اوکاوارا. کیتا کاتا .سیومای اشاره کرد .

 

 اهمیت فشار کاغذ

میزان فشار وارده در طول عملیات فشرده سازی انواع سطوح کاغذهای آبرنگ را مشخص می نماید: کاغذهای داغ فشرده( بسیار فشرده)، کاغذهای سرد فشرده ( نیمه فشرده) و راف ( اندکی فشرده).

میزان فشار وارد شده بر کاغذهای آبرنگ به این خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است که میزان نزدیکی و فاصله ی الیاف را مشخص کرده و هر یک عملکردی متفاوت در جذب از خود نشان می دهند.

برای اینکه این قضیه را بهتر درک کنید یک حوله ی آشپزخانه را در نظر بگیرید که نسبت به یک پیراهن کتان آب بیشتری به خود جذب می کند.
به این خاطر که فضای خالی بیشتری میان الیاف حوله وجود دارد که اجازه ی نفوذ آب را به عمق بیشتری از الیاف می دهد.

 

 

انواع مقوای آبرنگ
کاغذ های دست ساز :این کاغذ ها به علت عاری بودن از مواد شیمیای و داشتن بافت های متفاوت مورد توجه نقاشان آبرنگ کار هستندو در دو نوع سرد و گرم عرضه میشوند:

 


الف: کاغذ دست ساز فشرده سرد با بافت های نرم تا زبر که مخصوص نقاشی با آبرنگ است.

خصوصیات کاغذهای آبرنگ سرد فشرده

  • بعضی از رنگدانه ها به داخل الیاف نفوذ می کنند.
  • نقاشی بر روی این نوع کاغذ ظاهری نرم و مخملی خواهد داشت.
  • تکنیک خیس در خیس بر روی کاغذهای فشرده شده با فشار سرد امکان پذیر است، اما با نفوذ رنگدانه ها خطر تغییر شکل کاغذ وجود دارد.
    هنرمندی که از این کاغذها استفاده می کند باید بسیار مهارت دیده بوده و کنترل زیادی بر رنگ های فرار داشته باشد.
  • این کاغذها مناسب خراشیدن صخره ها در نقاشی مناظر هستند.
  • جلاکاری به دلیل آسیب رساندن لایه ی جدید به لایه ی اول بر روی این نوع کاغذ پیشنهاد نمی شود.
  • این کاغذها به دلیل داشتن سطح صاف مناسب تکنیک قلموی خشک که بسیاری از هنرمندان برای کشیدن درخت ها و بوته زار استفاده می کنند، مناسب نیستند.
  • اصلاحات و تغییرات لازم بر روی این سبک کاغذها به راحتی انجام می گیرد.
  • سطح این کاغذها برای ترکیب پاستل با آبرنگ مناسب هستند.


ب )کاغذ دست ساز فشرده گرم با بافت نرم که ویژه نقاشی با آبرنگ و گواش تولید می شوند. 

 

خصوصیات کاغذهای آبرنگ داغ فشرده

  • رنگدانه های بسیار ریز به داخل الیاف نفوذ کرده و تنها روی سطح نمی مانند.
  • این نوع کاغذ مناسب آثار آبرنگی نیستند.
  • این نوع کاغذ مناسب افزودن جزییات ریز و کار با خودکار و مرکب هستند.
  • به راحتی می توان با گواش بر روی این کاغذها کار کرد.
  • تکنیک خیس در خیس بر روی این کاغذها کارآمد نخواهد بود.
  • جلاکاری لایه ی زیری را از بین خواهد برد.

     

    خصوصیات کاغذ آبرنگ راف

    • رنگدانه ها در کاغذ سخت به عمق بیشتری از الیاف نفوذ می کنند.
    • تکنیک خیس در خیس بر روی این سطوح به خوبی انجام می گیرد.
    • به دلیل قرار گیری بر روی لایه ی اول، جلاکاری نیز بر روی این نوع کاغذ بهتر انجام می شود.
    • این نوع کاغذها مناسب خراش صخره ها در نقاشی منظره نیستند.
    • هرچه سطح سخت تر باشد، بیشتر مناسب تکنیک قلموی خشک بوده و به این ترتیب شاخ و برگ درختان به زیبایی تمام رسم خواهد شد.
    • حذف اشتباه نقاشی و رنگ آمیزی از روی این کاغذها دشوارتر است.

 

 

بافت کاغذ هم به سه دسته تقسیم بندی می شود

 

صیقلی یا بدون بافت smooth

بافت ریز یا متوسط Medium texture 

بافت درشت Rough Texture 

 

 

وزن کاغذها در عملکرد آنها تاثیرگذار است

هر یک از انواع کاغذ که ذکر شد ، در ورقه های ۲۲ در ۳۰ اینچی تولید شده و سپس در ابعاد مختلف بریده می شوند.
کاغذهایی که در بازار وجود دارند عبارتند از:

۹۰ پوندی. برای کار با آبرنگ مناسب نیستند و در پرینت گرفتن از آنها استفاده می شود.

۱۴۰ پوندی. برای جلوگیری از خمیدگی کاغذ باید آن را سنجاق نمود.

۳۰۰ پوندی. به کشیده شدن و سنجاق کردن نیازی ندارد و نسبتا گران قیمت تر هستند.
اگر بخش زیادی از کاغذ مرطوب شود حتما دچار خمیدگی خواهد شد بنابراین راه حل آن قرار دادن بر روی سطح چوبی است.

کارهای آبرنگی که در طبیعت رسم می شوند برای عرضه به کارگاه های هنری مناسبند
ولی با کاغذهای ۱۴۰ پوندی حتما دچار خمیدگی و تغییر شکل خواهند شد و به همین دلیل از قیمت اثر کاسته خواهد شد.

کاغذهای ۳۰۰ پوندی در کنار کارآمد بودن قیمت بالایی دارند.
اگر از کاغذهای ۱۴۰ پوندی برای کار با آبرنگ استفاده می کنید، پیشنهاد ما استفاده از تخته های مخصوص آبرنگ است که کاغذ را کشیده و محکم نگه می دارد و در اینصورت در هنگام مرطوب کردن سطح کار کاغذ دچار خمیدگی نمی شود.

جلوگیری از خمیدگی کار نیازمند داشتن اطلاعات کافیست.
در صورتی که کاغذهای کتان خیس شوند، بزرگتر شده و قسمت هایی مانند تپه بر روی آنها ایجاد می شود.
به همین خاطر در استفاده از تکنیک خیس در خیس باید مراقب نفوذ رنگ به شیارهای کاغذ بود.

کشیدن کاغذ قبل از آغاز نقاشی هم تمرین خوبی است.
کاغذ را خیس کرده و بر روی سطح چوبی قرار دهید تا خشک شود.
هنگامی که کاغذ دوباره خیس می شود، بیش از اندازه کش نیامده و میزان خمیدگی را کاهش می دهد.

 

 

 

 درجه ی مناسب برای کاغذ را چگونه می توان انتخاب کرد

پس از بررسی مزایا و معایب هر نوع کاغذ، انتخاب صحیح بر اساس موضوع نقاشی انجام می گیرد.
یکی از گزینه های مناسب برای کشیدن شاخ و برگ درختان، کاغذهای راف است.
همینطور برای کشیدن لبه های بسیار که به کنترل بیشتری نیاز دارند این نوع کاغذها مناسب هستند.

اگر منظره پر از صخره بوده و لبه های نرم زیادی درون تصویر مشاهده نمی شوند، کاغذهای سرد فشرده انتخاب مناسب تری هستند.
این درجه از کاغذ در نقاشی با پاستل برای ایجاد مه، افزودن بافت یا زیباتر شدن آثار آبرنگی نیز مناسب هستند.
علاوه بر این ها، بافت مخملی در نقاشی گل ها جلوه ی زیبایی به اثر خواهد بخشید.

 

چگونه بهترین برندهای کاغذ برای آبرنگ را انتخاب کنیم

چند نوع برند کاغذ برای آثار آبرنگ استفاده می شوند که از میان آنها آرچ و فابریانو مشهورتر هستند.

برند Daler Rowney Langton Rough نیز که همانند سایر  کاغذها دندانه دار نبوده ولی اندکی از ویژگی های کاغذهای سرد فشرده و راف را در خود دارد.
در کل این برند هم گزینه ی مناسبی برای نقاشی ها به حساب می آید.

Stonehenge Aqua هم یک برند کاغذ است که به تازگی به بازار فروش عرضه شده است.
کاغذهای این برند برای نقاشی های پرتره و مناظر ظریف و پرکار مناسب هستند،
به این خاطر که ظاهر نرم و مخملی کاغذهای سرد فشرده را دارا بوده و توانایی جذب کاغذهای راف را از خود نشان می دهد.
این یعنی با نقاشی بر روی لایه ی بالایی لایه های زیرین چندان آسیب نخواهند دید.

 

کدام نوع کاغذ آبرنگ بهتر است؟

 

انتخاب کاغذ صحیح معمولا به سلیقه فرد بستگی دارد و بعد از بررسی مزایا و معایب هر نوع کاغذ، انتخاب صحیح بر اساس موضوع نقاشی انجام می گیرد. مثلا برای کشیدن شاخ و برگ درختان و همینطور برای کشیدن لبه های بسیار که به کنترل بیشتری نیاز دارند کاغذ راف مناسب است. و اگر منظره پر از صخره بوده و لبه های نرم زیادی درون تصویر مشاهده نمی شود، کاغذهای سرد فشرده مناسب هستند. همچنین کاغذهای بافت ریز در نقاشی با پاستل برای ایجاد مه ،افزودن بافت یا زیباتر شدن آثار آبرنگی نیز مناسب هستند. کاغذهای گرم فشرده هم به دلیل داشتن سطح صاف در حالت کلی مناسب برای نقاشی آبرنگ نیستند.

 

 

 

نکته مهم

 

برای تمرین میتوان از گرم های پایین تر استفاده کرد ولی توصیه میکنم کاغذهای مختلف رو امتحان کنید و کاغذهای دست ساز یا گران را با دقت محک بزنید. ورقه کامل را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و در ابعاد A3. A4 تمرین کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دسته بندی :  مقالات

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود